Zadaj nam pytanie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

czwartek, 21 listopada 2024

Precyzyjne rozwiązania w projekcie "Piotra 4": przewiert grawitacyjny z wykorzystaniem płuczki bentonitowej


W ramach realizacji inwestycji deweloperskiej „Piotra 4” wykonano przewiert grawitacyjny o długości 11 metrów, umożliwiający bezwykopowe ułożenie kanalizacji sanitarnej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i wysokiej jakości materiałów prace przeprowadzono sprawnie, bez konieczności zamykania drogi czy zakłócania funkcjonowania infrastruktury miejskiej.

Zastosowanie przewiertu grawitacyjnego – eliminacja kosztownych prac ziemnych

Wybrana technologia przewiertu grawitacyjnego była kluczowa dla efektywności i minimalizacji ingerencji w teren. Jakakolwiek inna technologia wymagałaby wykonania znacznych prac ziemnych, w tym budowy odrębnej komory przewiertowej. Byłoby to związane z koniecznością rozkopania ulicy, co wiązałoby się z długotrwałymi utrudnieniami dla ruchu i zwiększeniem kosztów realizacji inwestycji.

Zastosowanie istniejącej studni  o średnicy DN1200 wyeliminowało konieczność takich dodatkowych prac, co znacząco przyspieszyło proces i zminimalizowało jego wpływ na otoczenie. To właśnie wybór tej metody pozwolił przeprowadzić przewiert niemal niezauważalnie dla mieszkańców oraz użytkowników drogi.

Wykorzystane materiały

Do realizacji przewiertu zastosowano pełnościenne rury modułowe wykonane z polipropylenu blokowego (PP-B). Moduły o długości nie mniejszej niż 0,65 m były łączone za pomocą zamków z uszczelkami NBR, spełniającymi wymagania normy PN-EN 681-1. System rur charakteryzował się wysoką sztywnością obwodową (SN 20 kN/m²) zgodnie z normą PN-EN ISO 9969, co gwarantowało ich trwałość i odporność na obciążenia.

Wszystkie moduły PP-B posiadały aktualną Krajową Ocenę Techniczną (KOT ITB), co zapewniało zgodność z najwyższymi standardami. Dostarczone na budowę materiały opatrzono Świadectwem Odbioru 3.1 zgodnym z normą PN-EN 10204, potwierdzającym kluczowe parametry techniczne, takie jak:

  • MFR (wskaźnik płynięcia masy) <0,6 g/10 min (PN-EN ISO 1133-1),
  • Czas Indukcji Utleniania (OIT) w temperaturze 200°C ≥8 min (PN-EN ISO 11357-6),
  • Wymiary zgodne z normą PN-EN oraz dokumentacją techniczną,
  • Sztywność obwodowa zgodna z PN-EN ISO 9969.

Minimalny wpływ na otoczenie

Przewiert trwał zaledwie dwa dni, a brak potrzeby budowy dodatkowej komory przewiertowej oraz prowadzenia wykopów otwartych pozwolił zachować pełną funkcjonalność drogi. Ruch odbywał się bez zakłóceń, a dojazd do placu budowy pozostał w pełni dostępny.

Podsumowanie

Decyzja o wykorzystaniu przewiertu grawitacyjnego była kluczowa dla powodzenia tego etapu inwestycji. Wybór innej technologii oznaczałby konieczność czasochłonnych prac ziemnych i budowy nowej komory przewiertowej, co wiązałoby się z wyższymi kosztami oraz znacznymi utrudnieniami dla mieszkańców i użytkowników drogi.

Ten projekt jest dowodem na to, że właściwie dobrane metody inżynieryjne nie tylko pozwalają na precyzyjne wykonanie zadań, ale również minimalizują wpływ inwestycji na przestrzeń miejską i komfort życia mieszkańców. To przykład nowoczesnego i zrównoważonego podejścia do realizacji infrastruktury podziemnej














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Porównanie technologii budowy instalacji podziemnych: wykopowe i bezwykopowe – Pomoc w wyborze najlepszej metody do Twoich potrzeb

 W procesie budowy instalacji podziemnych, w zależności od warunków gruntowych, przestrzennych i wymagań projektu, stosuje się różne technol...