W ramach realizacji inwestycji deweloperskiej „Piotra 4” wykonano przewiert grawitacyjny o długości 11 metrów, umożliwiający bezwykopowe ułożenie kanalizacji sanitarnej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i wysokiej jakości materiałów prace przeprowadzono sprawnie, bez konieczności zamykania drogi czy zakłócania funkcjonowania infrastruktury miejskiej.
Zastosowanie przewiertu grawitacyjnego – eliminacja kosztownych prac ziemnych
Wybrana technologia przewiertu grawitacyjnego była kluczowa dla efektywności i minimalizacji ingerencji w teren. Jakakolwiek inna technologia wymagałaby wykonania znacznych prac ziemnych, w tym budowy odrębnej komory przewiertowej. Byłoby to związane z koniecznością rozkopania ulicy, co wiązałoby się z długotrwałymi utrudnieniami dla ruchu i zwiększeniem kosztów realizacji inwestycji.
Zastosowanie istniejącej studni o średnicy DN1200 wyeliminowało konieczność takich dodatkowych prac, co znacząco przyspieszyło proces i zminimalizowało jego wpływ na otoczenie. To właśnie wybór tej metody pozwolił przeprowadzić przewiert niemal niezauważalnie dla mieszkańców oraz użytkowników drogi.
Wykorzystane materiały
Do realizacji przewiertu zastosowano pełnościenne rury modułowe wykonane z polipropylenu blokowego (PP-B). Moduły o długości nie mniejszej niż 0,65 m były łączone za pomocą zamków z uszczelkami NBR, spełniającymi wymagania normy PN-EN 681-1. System rur charakteryzował się wysoką sztywnością obwodową (SN 20 kN/m²) zgodnie z normą PN-EN ISO 9969, co gwarantowało ich trwałość i odporność na obciążenia.
Wszystkie moduły PP-B posiadały aktualną Krajową Ocenę Techniczną (KOT ITB), co zapewniało zgodność z najwyższymi standardami. Dostarczone na budowę materiały opatrzono Świadectwem Odbioru 3.1 zgodnym z normą PN-EN 10204, potwierdzającym kluczowe parametry techniczne, takie jak:
- MFR (wskaźnik płynięcia masy) <0,6 g/10 min (PN-EN ISO 1133-1),
- Czas Indukcji Utleniania (OIT) w temperaturze 200°C ≥8 min (PN-EN ISO 11357-6),
- Wymiary zgodne z normą PN-EN oraz dokumentacją techniczną,
- Sztywność obwodowa zgodna z PN-EN ISO 9969.
Minimalny wpływ na otoczenie
Przewiert trwał zaledwie dwa dni, a brak potrzeby budowy dodatkowej komory przewiertowej oraz prowadzenia wykopów otwartych pozwolił zachować pełną funkcjonalność drogi. Ruch odbywał się bez zakłóceń, a dojazd do placu budowy pozostał w pełni dostępny.
Podsumowanie
Decyzja o wykorzystaniu przewiertu grawitacyjnego była kluczowa dla powodzenia tego etapu inwestycji. Wybór innej technologii oznaczałby konieczność czasochłonnych prac ziemnych i budowy nowej komory przewiertowej, co wiązałoby się z wyższymi kosztami oraz znacznymi utrudnieniami dla mieszkańców i użytkowników drogi.
Ten projekt jest dowodem na to, że właściwie dobrane metody inżynieryjne nie tylko pozwalają na precyzyjne wykonanie zadań, ale również minimalizują wpływ inwestycji na przestrzeń miejską i komfort życia mieszkańców. To przykład nowoczesnego i zrównoważonego podejścia do realizacji infrastruktury podziemnej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz