Wprowadzenie: TRAKO 2025 — jubileuszowa edycja w szczególnym czasie
Targi TRAKO 2025, które odbyły się w dniach 23–26 września w Gdańsku, były wyjątkowe nie tylko ze względu na skalę, ale też kontekst historyczny i ambicje rozwojowe sektora kolejowego w Polsce. To właśnie w roku jubileuszu — 200-lecia światowej kolei i 100 lat Polskich Kolei Państwowych — branża zebrała się, by podsumować dotychczasowe etapy i spojrzeć w przyszłość. Gdańsk - oficjalny portal miasta+1
Targi objęły aż 31 000 m² powierzchni wystawienniczej oraz ekspozycję zewnętrzną z taborami i maszynami — a także ponad 70 wydarzeń merytorycznych, debat i paneli. Serwis Spółki PFR S.A.+3Gdańsk - oficjalny portal miasta+3CUPT+3
To właśnie w takim otoczeniu – w sercu europejskiego dialogu o kolei – mieliśmy zaszczyt być obecni wspólnie z TERMA, prezentując nasze rozwiązania i wizję technologii podtorowej.
Nasza obecność: co zaprezentowaliśmy i dlaczego to istotne
Nasza obecność na TRAKO miała charakter użytkownika technologii i usług, a nie zwykłego wystawcy sprzętu. W praktyce oznaczało to:
-
Pokazy technologii i rozmowy branżowe – na naszym stoisku można było zobaczyć maszyny przeciskowe, urządzenia do instalacji światłowodowych i przeciskarkę TERMA a także nasza Wiertnicę Grawitacyjną. Skupiliśmy się na prezentacji zastosowań technologii bezwykopowych pod infrastrukturą kolejową — przede wszystkim w kontekście przewiertów pod torami, odwodnienia i drenażu torowisk...
-
W trakcie targów prowadziliśmy rozmowy z projektantami, wykonawcami, zarządcami infrastruktury i inwestorami — tłumacząc, jak nasza technologia może rozwiązać problemy modernizacji, utrzymania i rozbudowy linii kolejowych bez konieczności przestojów w ruchu pociągów.
Główna przewaga, którą podkreślaliśmy: możliwość wiercenia pod torami bez wstrzymywania ruchu kolejowego. To nie tylko kwestia wygody – to kwestia rentowności, bezpieczeństwa i minimalizacji zakłóceń dla przewoźników.
Wiertnica grawitacyjna i usługi MIDO w kontekście kolei;
Aby dobrze zrozumieć, dlaczego nasza technologia znalazła miejsce na targach kolejowych, warto spojrzeć na jej cechy i atuty — zwłaszcza w konfrontacji z wymaganiami infrastruktury torowej...
Kluczowe cechy i zalety
Na stronie MIDO już prezentowane są istotne dane techniczne i zalety technologii grawitacyjnej: MIDO
-
Maszyna może pracować z komory startowej w studni (DN 1000, 1200 lub większa), bez konieczności budowy wykopów.
-
Możliwość prowadzenia instalacji nawet na 50 i więcej metrów przy rurach o średnicach do 500 mm.
-
Dokładność prowadzenia kanału do ok. 2 ‰ (w zależności od rodzaju gruntu).
-
Możliwość pracy w różnych warunkach gruntowych (piaski, żwiry, gliny, skały miękkie) — także poniżej poziomu wód gruntowych.
-
Technologie nie obniżają zagęszczenia gruntu — mogą wręcz przyczyniać się do stabilizacji otaczającej strefy rury.
-
Brak konieczności budowy komór startowych i ich odwodnienia — co upraszcza logistykę prac i zmniejsza koszty operacyjne.
Dla infrastruktury kolejowej te właściwości stają się kluczowe:
-
Bez zakłóceń w ruchu – przewierty można wykonywać przy zachowanym ruchu pociągów, co eliminuje przestoje i ryzyko kolizji prac budowlanych z eksploatacją.
-
Minimalna ingerencja powierzchniowa – nie trzeba rozkopywać nasypów, torowisk czy przyległych terenów, co zmniejsza ryzyko osiadania, degradacji gruntu czy zakłóceń w działaniu torów.
-
Precyzja i powtarzalność – w modernizacjach i renowacjach często potrzebna jest dokładność co do milimetrów, zwłaszcza przy prowadzeniu kabli, drenów czy przewodów w trudnych konfiguracjach terenu.
-
Uniwersalność – nasza technologia działa również tam, gdzie grunt nie jest idealny, lub występują przeszkody — szklenia, warstwy trudne do przebicia itp.
W skrócie: wiertnica grawitacyjna MIDO wpisuje się jako „narzędzie podtorowe” dla kolei — tam, gdzie potrzeba precyzji, dyskrecji, efektywności i elastyczności.
Targi jako punkt styku – co udało się osiągnąć
TRAKO 2025 nie była tylko wystawą — była miejscem nawiązywania kontaktów, wymiany wiedzy i budowania wiarygodności. Oto kilka refleksji po wydarzeniu:
-
W codziennych rozmowach przekonaliśmy się, że decydenci w branży dostrzegają potrzebę technologii, które nie naruszają ciągłości ruchu kolejowego.
-
Dyskusje o przyszłych planach inwestycyjnych i modernizacyjnych otworzyły tematy integracji bezwykopowych technik w projektach kolei dużych prędkości, linii łącznic, remontów starych traktów i podtorowych systemów drenarskich.
-
Udział w targach pozwolił nam lepiej zrozumieć wyzwania i oczekiwania sektora kolejowego – od wymagań technicznych, przez specyfikacje przetargowe, po bariery infrastrukturalne i proceduralne.
-
Dzięki obecności na TRAKO zyskaliśmy widoczność — nie jako „firma z branży wod-kan, która próbuje wejść w kolej”, ale jako potencjalny partner technologiczny, który już działa w obszarze podtorowym.
Zatem TRAKO 2025 dla MIDO i TERMY był okazją, by pokazać, że pod powierzchnią torów leży przestrzeń do innowacji — i by tę przestrzeń wspólnie z branżą zacząć wypełniać.
Kontekst szerszy: jak wygląda rozwój kolei i co dalej?
Aby zrozumieć, jak ważne są technologie bezwykopowe w przyszłości kolei, warto spojrzeć na trendy i plany inwestycyjne.
Ambitne plany KDP i modernizacja sieci
Rząd zapowiada, że kolej dużych prędkości ma wejść w fazę realizacji już w najbliższych latach. Premier Donald Tusk ogłosił, że zamówienie historyczne na KDP zostanie rozpisane wkrótce. Gov.pl+1
Nie chodzi jednak tylko o nowe połączenia — ogromne inwestycje planowane są również w modernizację dotychczasowych linii kolejowych, ich odwodnienia, parametry torów, instalacje teletechniczne i integrację z europejską siecią TEN-T. Serwis Spółki PFR S.A.+3Centralny Port Komunikacyjny+3CUPT+3
W ramach TRAKO m.in. spółka CPK prezentowała plany linii „Y” i współpracę z partnerami międzynarodowymi w zakresie sygnalizacji, tuneli i interoperacyjności. Centralny Port Komunikacyjny
Kolej jako element strategii zrównoważonego transportu
Kolej w strategiach UE i strategiach narodowych odgrywa ważną rolę jako element niskoemisyjnej logistyki. Inwestycje kolejowe często kojarzone są z dekarbonizacją transportu, poprawą efektywności przewozów i integracją transportową regionów. Serwis Spółki PFR S.A.+2Gdańsk - oficjalny portal miasta+2
Ponadto Polska długo czekała na renesans kolei — i obecnie dzięki funduszom unijnym i kierunkowym inwestycjom możemy obserwować znaczące projekty remontowe, rewitalizacje linii lokalnych, modernizacje odwodnienia torowisk i rozbudowy sieci. Gov.pl+1
Miejsce technologii bezwykopowych
W takich warunkach technologie bezwykopowe — przewierty kierunkowe (HDD), przeciski, wiertnice grawitacyjne — stają się naturalnym narzędziem do zastosowania w takich projektach. Metody te pozwalają m.in.:
-
prowadzić prace pod przeszkodami (drogi, rzeki, nasypy),
-
minimalizować ingerencję w torowiska i przyległe tereny,
-
ograniczać ruchome zakłócenia,
-
kontynuować ruch kolejowy nawet podczas prac remontowych.
Technologia HDD, jedna z najczęściej stosowanych metod bezwykopowych, już dziś znajduje zastosowanie w przewiertach infrastrukturalnych, także pod torami — bez konieczności przerywania ruchu. stanmarprzewierty.pl+2pl.jlm.se+2
Nasza wiertnica grawitacyjna to wariant technologii bezwykopowych z cechami, które mogą uczynić ją szczególnie atrakcyjną w projektach kolejowych — precyzja, odporność, możliwość pracy w trudnych warunkach i ograniczenie nakładów ziemnych.
Wnioski i plany na przyszłość
TRAKO 2025 utwierdziło nas w przekonaniu, że rozwiązania bezwykopowe mają realne miejsce w rozwoju kolei — nie jako ciekawostka, ale jako pełnoprawny element technologicznej palety wykonawców i zarządców infrastruktury.
Nasze kolejne kroki to:
-
Pilotaże w projektach kolejowych — chcemy współpracować przy modernizacjach odwodnienia, przewiertach kablowych i projekcie linii łącznic.
-
Budowa referencji — sukcesy techniczne i jakościowe w obszarze kolejowym wzmocnią naszą wiarygodność w przetargach.
-
Dopasowanie oferty — rozwój wariantów technologicznych dedykowanych kolei (specjalne adaptery, kompatybilność z normami kolejowymi, integracja z systemami monitoringu torów).
-
Wsparcie merytoryczne i edukacja — publikacje, prezentacje, case studies i współpraca z uczelniami branżowymi, by technologia była lepiej zrozumiana przez projektantów i inżynierów kolejowych.
-
Obecność na kolejnych wydarzeniach branżowych – chcemy uczestniczyć nie tylko jako obserwatorzy, ale jako partnerzy i prelegenci.
TRAKO 2025 już za nami — ale to dopiero początek drogi, w której technologie wod-kan i bezwykopowe stają się częścią infrastruktury przyszłości kolei.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz